Oppimisanalytiikka opettajan työvälineeksi (2+4 op)

Oppimisanalytiikan avulla voidaan tunnistaa opiskelun esteitä jo varhaisessa vaiheessa, lisätä opintosuorituksia ja suunnata opettajan ajankäyttöä rutiinitöistä opiskelijoiden henkilökohtaiseen ohjaukseen. Analytiikalla voidaan analysoida parhaiten edistyviä opiskelijoita ja omaksua heiltä toimintatapoja muille. Lisäksi oppimisanalytiikalla voidaan tarjota aiempaa tarkemmin oppijoille oikea-aikaisesti yksilöllisiä tukivaihtoehtoja ja vähentää opintojen keskeyttämisiä.

Oppimisanalytiikka opettajan työvälineeksi -koulutus

• antaa opettajille digitaalisia valmiuksia ja itsenäistä soveltamistaitoa oppimisanalytiikan hyödyntämisestä oman kurssin sähköistyksen suunnittelussa ja toteutuksessa.

• nykyaikaistaa opettajan käytössä olevia oppimateriaaleja ja menetelmiä jatkuvan arvioinnin suuntaan. Analytiikan avulla opettaja saa hiljaisen tiedon rinnalle uudentyyppistä tietoa ja mahdollisuuksia arvioida ja ohjata oppijan osaamisen kehittymisessä.

• tuo käyttöön uusia henkilökohtaisen oppilaanohjauksen menetelmiä ja välineitä.

Koulutus on Opetushallituksen rahoittamaa opettajien täydennyskoulutusta. Koulutus on osallistujille maksutonta.

Koulutus rakentuu kahdesta osasta: kahden opintopisteen laajuisesta perusosasta sekä neljän opintopisteen syventävästä kokonaisuudesta:

Data oppimisanalytiikan pohjana – perustaso (2 op)

Oppimisanalytiikan perusteet osana pedagogista työtä –  yleiskuva oppimisanalytiikasta sekä datan hyödyntämisestä

• Digitaaliset jalanjäljet (MyData) sekä oppimisympäristöjen ja mobiililaitteiden tuottama data

• Datan jalostaminen informaatioksi eri työkaluja hyödyntäen

• Datan visualisoinnin esitystapoja ja työkaluja

• Oppilasdata, oppilashallintojärjestelmät ja tietosuoja

• Oppimisanalytiikan perusteita: datan analysointi

• Erilaiset opiskelurytmit

• Opiskelijoiden oppimisprofiilit, kuten pudokkaat, verkkaiset ja nopeammin oppivat sekä erityyppiset aineistot

• Keskeyttämisriskien tunnistaminen

• Oppimisympäristön tuottaman datan sekä mm. automaattihälytyksien hyödyntäminen

Koulutus koostuu asiantuntijoiden vetämistä pajapäivistä, itsenäisestä työskentelystä sekä webinaareista.

Lähipäivät: 8.3.2018 ja 24.4.2018.
Paikka: Turun yliopisto

Oppimisanalytiikka omassa työssäni – syventävä kokonaisuus (4 op)

Oppimisanalytiikka osana oman pedagogisen työn suunnittelua ja toteutusta.

• Avointen oppimateriaalien ja tehtävien valinta

• Valitun oppimisympäristön työkalujen evaluointi ja kokeilut

• Oman kurssin suunnittelu analytiikan mahdollisuuksia hyödyntäen

• Käytettävien analytiikka-työkalujen valinta

• Avointen oppimateriaalien ja tehtävien käyttö

• Opiskelijoiden edistymisen monitorointi ja ohjattu käytännön soveltaminen

Osallistujat kokeilevat oppimisanalytiikan hyödyntämistä omassa opetuksessaan.

Koulutus koostuu asiantuntijoiden vetämistä pajapäivistä, itsenäisestä työskentelystä sekä webinaareista.

Lähipäivät: 29.8.2018, 2.10.2018 ja 29.11.2018.
Alustava paikka: Turun yliopisto

Kohderyhmät

Perusaste, toinen aste ja vapaa sivistystyö.

Ilmoittautuminen > on päättynyt

 

Lisätietoja

Titi Tamminen
Suomen eOppimiskeskus ry
titi.tamminen@eoppimiskeskus.fi

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s