Oppimisanalytiikka opettajan työvälineeksi (2+4 op)

Oppimisanalytiikan avulla voidaan tunnistaa opiskelun esteitä jo varhaisessa vaiheessa, lisätä opintosuorituksia ja suunnata opettajan ajankäyttöä rutiinitöistä opiskelijoiden henkilökohtaiseen ohjaukseen. Analytiikalla voidaan analysoida parhaiten edistyviä opiskelijoita ja omaksua heiltä toimintatapoja muille. Lisäksi oppimisanalytiikalla voidaan tarjota aiempaa tarkemmin oppijoille oikea-aikaisesti yksilöllisiä tukivaihtoehtoja ja vähentää opintojen keskeyttämisiä.

Oppimisanalytiikka opettajan työvälineeksi -koulutuksen tavoitteena on

  • antaa opettajille digitaalisia valmiuksia ja itsenäistä soveltamistaitoa oppimisanalytiikan hyödyntämisestä oman kurssin sähköistyksen suunnittelussa ja toteutuksessa.
  • nykyaikaistaa opettajan käytössä olevia oppimateriaaleja ja menetelmiä jatkuvan arvioinnin suuntaan. Analytiikan avulla opettaja saa hiljaisen tiedon rinnalle uudentyyppistä tietoa ja mahdollisuuksia arvioida ja ohjata oppijan osaamisen kehittymisessä.
  • datan visualisoinnin avulla ottaa käyttöön uusia henkilökohtaisen oppilaanohjauksen menetelmiä ja välineitä.

Koulutus jakaantuu kahteen moduuliin, joista ensimmäiseen (2 op) osallistuvat kaikki opettajat. Ensimmäisen moduulin tarkoitus on antaa yleiskuva mistä on kyse sekä hands-on kokemus, miten dataa voidaan hyödyntää.

Toinen moduuli on syventävä osa (4 op), joka on tarkoitettu opettajille, jotka haluavat hyödyntää oppimisanalytiikkaa omassa työssään.

SeOppi ja Otavan Opisto vastaavat yleisen osan toteuttamisesta ja Oppimisanalytiikan keskus syventävästä osasta.

Koulutukseen osallistuvat luovat sähköisen kurssin omaan opetukseensa ja jaettavaksi muille opettajille. Opettajat voivat käyttää omia aineistojaan ja sovelluksia tai Otavan Opiston tarjoamia avoimia oppimateriaaleja kymmeniin perus- ja toisen asteen kursseihin (CC).

Oppimisanalytiikan keskuksen ViLLE tarjoaa kymmeniä tuhansia valmiita tehtäviä sekä yli 100 tehtäväeditoria, joilla voidaan tuottaa jatkuvaa arviointia tukevia uusia tehtäviä. ViLLEssä tehdyt ja tuotetut aineistot ovat maksutta halukkaiden käytössä.

Data oppimisanalytiikan pohjana – perustaso (2 op)

Koulutusosiossa opitaan oppimisanalytiikan perusteet osana pedagogista työtä.

  • Digitaaliset jalanjäljet (MyData) sekä oppimisympäristöjen ja mobiililaitteiden tuottama data
  • Datan jalostaminen informaatioksi ja tiedoksi työkaluja hyödyntäen (esim.Google Maps, Excel)
  • Datan visualisoinnin esitystapoja ja työkaluja
  • Oppilasdata, oppilashallintajärjestelmät ja tietosuoja
  • Oppimisanalytiikan perusteita: datan analysointi
  • Erilaiset opiskelurytmit
  • Opiskelijoiden oppimisprofiilit, kuten pudokkaat, verkkaiset ja nopeimmin oppivat sekä erityyppiset aineistot
  • Keskeyttämisriskien tunnistaminen
  • Oppimisympäristön tuottaman datan hyödyntäminen, kuten automaattihälytykset

Koulutus toteutetaan hands-on-tyyppisinä tehtävinä, osa yhteisissä asiantuntijoiden vetämissä pajapäivissä ja osa itsenäisenä työskentelynä, jota tuetaan viikottaisilla verkkoklinikoilla.

Kohderyhmät: Perusaste, toinen aste ja vapaa sivistystyö
Laajuus: 2 op

Oppimisanalytiikka omassa työssäni – syventävä kokonaisuus (4 op)

Koulutusosion tarkoituksena on oppia, kuinka oppimisanalytiikkaa hyödynnetään osana oman pedagogisen työn suunnittelua ja toteutusta.

  • Avointen oppimateriaalien valinta
  • Avointen tehtävien valinta
  • Valitun oppimisympäristön työkalujen evaluointi ja kokeilut
  • Oman kurssin suunnittelu analytiikan mahdollisuuksia hyödyntäen
  • Käytettävien analytiikka-työkalujen valinta
  • Avointen oppimateriaalien käyttö
  • Avointen tehtävien käyttö
  • Opiskelijoiden edistymisen monitorointi ja ohjattu käytännön soveltaminen

Osallistujat kokeilevat oppimisanalytiikan hyödyntämistä omassa opetuksessaan.

Koulutus toteutetaan hands-on-tyyppisinä tehtävinä, osa yhteisissä asiantuntijoiden vetämissä pajapäivissä, osa itsenäisenä työskentelynä, jota tuetaan viikottaisilla verkkoklinikoilla.

Kohderyhmät: Perusaste, toinen aste ja vapaa sivistystyö
Laajuus: 4 op

Sisällöllisiä painotuksia tehdään ryhmä- ja oppilaitoskohtaisesti.

Koulutus on Opetushallituksen rahoittamaa opettajien täydennyskoulutusta. Koulutus on osallistujille maksutonta.

Toteutusaikataulu: Aikataulu sovitaan myöhemmin

Lisätietoja: Titi Tamminen, Suomen eOppimiskeskus ry (titi.tamminen@eoppimiskeskus.fi)

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s