Kriisiviestinnän ja maineenhallinnan oppeja toukokuulta

eOppimiskeskuksen väki on kevään aikana tutustunut mm. virtuaalitodellisuuteen ja kouludemokratiaan – ja kuulolla oltiin myös Verkatehtaalla toukokuussa järjestetyssä Kriisitilanteet ja maineenhallinta -seminaarissa. Päivän aihetta käsiteltiin kolmen puhujan voimin, mukana olivat kirjailija ja toimittaja Rauli Virtanen, tietokirjailija ja viestintäkouluttaja Katleena Kortesuo sekä mahdollisuusviestintäjohtaja Kirsi Piha.

Millaisia kriisitilanteita organisaatio voi kohdata, ja miten niistä selvitään kunnialla?
Mitä tehdä jos oma organisaatio joutuu someraivon kohteeksi?
Miten oman maineen voi pelastaa, tai onko kriisi mahdollista kääntää jopa voitoksi?

Rauli Virtanen käsitteli kriisiviestintää ulkomaantoimittajan näkökulmasta lähes sanattomaksi vetäneen valokuvakoosteen avulla: kokemuksia sotatantereilta, konfliktialueilta, vallankumouksien keskeltä eri puolilta maailmaa. Uskomatonta toimittajan uraa kuvastaa hyvin puheenvuoron jälkeen ensimmäiseksi ilmoille heitetty yleisökysymys: ”Miten on mahdollista, että olet yhä hengissä?

Katleena Kortesuo pureutui kriisiviestintään IIKK-mallin ja retoriikan kehien avulla.

Ilmiö: Esim. jääkiekon maailmanmestaruus ja siihen liittyvä kaatuminen lentokoneesta poistuttaessa

Issue: Osa ilmiöistä etenee kahvipöytien puheenaiheiksi, issueiksi. Esimerkkinä avioero kaveripiirissä. Mediakohua ei synny.

Kohu: Osa issueista etenee edelleen laajalti mediassa esiteltäviksi kohuiksi. Liikutaan viestinnän maailmassa.

Kriisi: Osa kohuista etenee viestinnän maailmasta tapahtumien maailman puolelle. Syntyy kriisi.

Kriisiviestintään seminaariosallistujat saivat 5 arvokasta vinkkiä.

Kirsi Pihan nopeatempoisessa esityksessä asteltiin maineenhallinnasta mahdollisuusviestintään mielenkiintoisten case-esimerkkien avulla.

Ohessa video ruotsalaisesta pop up -ravintolasta, joka huippukokkeineen ja erinomaisine ruokineen veti talon täyteen asiakkaita päivittäin. Vasta jälkikäteen paljastettiin, että kaikki gourmetruokien ainesosat oli ostettu Ruotsissa hieman huonoa mainetta kantaneesta Lidlistä.

Maine syntyy huomiojäljistä. Hämmästytä. Ole rohkeasti jotain. Kommunikaatio on ykkönen, tieto vasta kakkonen.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s